سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی
سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی

قانون، پذیری یا گریزی؟

هشدار: این مطلب مربوط به بزرگسالان است.


انسان ها تنها به صرف "انسان" بودن، توسط خود دارای حقوقی هستند که دیگر موجودات (تا جایی که تاکنون کشف شده است) از آن بهره مند نیستند.

انسانها نفس میکشند، کسی حق کشتن آنها را ندارد.

انسانها آزاد به دنیا می آیند و آزاد زندگی میکنند. کسی حق گرفتن آزادی آنها را ندارد.

در هر جمعی، هر جا که دو یا چند نفر باهم هستند، چون بیش از یک هستند قطعاً در مسائل مختلف و رویداد ها دارای اختلاف سلایق و عقاید، گاه ناچیز و جزئی و گاه عمیق و متضاد هستند.

حال سوالی که پیش کشیده میشود: حق با کیست؟ و چگونه اختلافات در هر زمینه به نتیجه میرسد؟

اینجاست که انسانها عموماً در جواب سوال اول خود را محق میدانند و ندرتاً به موردی بنام قانون، این توافق پیش فرض ها اشاره میکنند و در جواب پرسش دوم سالیان بسیار طولانی برای حل این سوال، راه حل "زور بازو، مهارت جابجایی و بی رحمی" رو پیش کشیده اند و به هیچ چیز دیگری فکر نکرده اند.

خود قانون به شکل باورنکردنی در تمامی نقاط جهان، متفاوت و متغیر است. بسته به شرایط جغرافیایی، اقلیمی، تاریخی، سنتی و بسته به نوع فرهنگ و اعتقادات و یا حتی تحصیلات عمده مردمانی که در یک منطقه، با هم زندگی میکنند، قوانین تنوع دارد.

بدین ترتیب هر گروهی از مردم، خواستگاه ها و اعتقادات خود را در قالب "قوانین" مدون مینمایند و گروهی از آنان به آن پایبند میمانند تا جامعه رشد کند، چه به نفعشان و چه به ضررشان شود و گروهی از آنان خود این قوانین رو به سخره میگیرند و به آن میخندند.

خبر متاثرکننده و تا حدودی غیر قابل باور "تجاوز قانونی 4 مرد به یک دختر 18 ساله در حضور پدر دختر و هزار نفر بیننده زنده  با حکم دادگاهی در پاکستان" این زنگ خطر رو برای "انسان ها"ی آزاده در سراسر جهان به صدا در می آورد که صرف داشتن یک قانون و یا عمل کردن به آن، کافی نیست.

تحجر – تعصب – سطحی نگری – خود را قیم مردم دانستن منتهی به چنین اخباری است که وظیفه هر انسانی که "تفکر را ارج مینهد و حاضر است تمامی اعتقادات خود را برای رسیدن به حقیقت به چالش کشد"، فرهنگ سازی و آموزش است.

بیائید اولین چیزی که به کودکانمان آموزش میدهیم این باشد که : در دنیا، به کسی آزار نرسان و نگذار کسی در دنیا به تو آسیبی وارد کند.

 

پ ن ۱: خبر رو از اینجا و اینجا هم دیدم. ولی بازم امیدوارم کسی Mail بزنه و بگه راست نبود.

پ ن ۲: موتور نوشتن این مطلب سوال کودکی در دبستان از مربی خود بود: تجاوز یعنی چی خانوم؟ و پاسخ مربی این بود که اگر این اتاقی که توش هستیم مال من باشه و تو بدون اجازه و رضایت من بیای تو ... یعنی ...

نظرات 1 + ارسال نظر
hesam دوشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 18:04

به نظرم تیتر باید اینجوری باشه (قانون، پذیری یا گریزیی یا سازی)
چون بعضی از کشورها و یا افراد قدرتمند برای اینکه منافع خودشون حفظ بشه و اوضاع به وقف مراد خودشون باشه از خودشون قانون سازی میکنند که قضیه پاکستانم فکر کنم همینگونه باشه.

حق با شماست. میتوان گفت هر کسی که "قدرت" در دست داشته باشه سعی میکنه اول "منافع" خودش تامین بشه نه "عدالت".
در مورد اون مطلب مربوط پاکستان البته تو خبر دادگاه قبیله ای ذکر شده که شاید یکجورایی خود مختار هم باشند.
در کل بنظرم فرقی نمیکنه ... هر کسی چه حقیقی چه حقوقی، در تصمیم گیری ها حداقل باید متوجه باشه که "انسان" هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد