سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی
سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی

میزان حقیقت جویی در ما چقدر هست؟

justice.jpg

یک سوالی که همیشه از کودکی در ذهن داشتم این بوده و هست که اگر روزی خودم یا نزدیکانم، کسانی که بسیار دوستشون دارم، یا کسانی که برایم منافعی دارند، مرتکب اشتباهی شوند، چقدر حاضر به پذیرفتن این اشتباه خواهم بود؟ عددی بین 0% تا 100% طیف مختلف جواب ها خواهد بود. اما اون چیزی که بسیار اهمیت پررنگتری دارد، میانگین این اعداد در جامعه ایست که زندگی میکنیم. فرض کنید برادرتان به حق یا ناحق (که باز این هم جای فرهنگ سازی داره) مرتکب خشونت فیزیکی بر علیه شخص دیگری شود، اگر پدرتان پول شخصی را نپردازد، اگر تیم ملی فوتبال کشورتان ناجوانمردانه جهت تسویه حساب های گذشته، با گل خوردن از  تیمی، نتیجه مساوی بگیرد (که تیم سوم از جدول مسابقات حذف شود)، عکس العمل شما چیست؟

برای تخریب جریانی که آن را دشمن خود میپندارید، چقدر حاضرید به دروغ، "بدی" رو به آن نسبت دهید. اگر در جریان دادرسی، صرفاً با یک "بله" یا "خیر" شما، پرونده به نفعتان خاتمه یابد، چقدر حاضرید چشمتان را روی حقیقت ببیندید، و زبانتان آنچه "خلاف واقع" هست، بگوید.

به صرف داشتن روابط و یا احساسات، میتوان "حقیقت" رو کتمان کرد؟

...

... این یک سوال سخت است ...

پ.ن. امروز مطلبی رو تصادفی مطالعه کردم در ارتباط با یک عقیده اقلیت، نویسنده انواع و اقسام دروغ ها، تهمت ها و نارواها رو نسبت داده بود به پیروان این عقیده ... (پیامبر پیش بینی کرده اند که چنین اشخاصی در چند سال دیگه می آیند و آنها را لعن و نفرین کرده اند؛ حدیث داریم !! ... ) که چی رو ثابت کنه؟ اگر روزی بخواهم در ارتباط با حتی خشن ترین انسانها که مرتکب جنایت شده اند، دزدی کرده اند و تجاوز، تحقیق و اظهارنظر کنم، نباید یادم نره که "حقیقت" خیلی مهمتر از عقیده و یا حقم به تنهاییست.

منبع عکس: http://vista.ir/include/articles/images/235cdf786d7911df44f3da4d304c8d7b.jpg

نظرات 2 + ارسال نظر
احسان شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:29 http://alanegi.blogfa.com

حقیقت در زندگی امروز ما در لفافه کلفتی از منافع شخصی پیچیده شده است برادر من.

اگر توان پاره کردنش نیست، بیا این سوزن، بیا حداقل یه سوراخ بهش بزنیم ...

elahehnamdar جمعه 27 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 19:50

سلام، مبارزه با فساد نباید با ملاحظات سیاسی صورت گیرد.

البته این مطلب شما محتاج یکسری پیش نیازها از جمله دوره ای از وجود قوانین مشخص و بروز مدنی و همینطور آموزش دقیق آن به جامعه مخصوصا کودکان و نوجوان است.
مبارزه با فساد صرفا محدود به قوه قهری اون مثل پلیس و دادگاه نمیشه. قسمت عمده این مبارزه در آموزش نسل جدید بایستی قرار بگیره.
پ.ن۱: مبارزه با فساد، نباید با «هیچ نوع» ملاحظه صورت گیرد.
پ.ن۲: «فساد» نباید با هیچ‌نوع آئین قوم−قبیله−مذهب−نژاد−جغرافیا−تاریخ و مانند آن تعریف شود. فساد یعنی خراب، خراب هم یعنی عدم سلامت، سلامت هم یعنی صلح−آبادی−مهر−آزادی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد