سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی
سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی

فرهنگ آپارتمان نشینی

داشتم یک متن مینوشتم برای "برد" ساختمان، گفتم شاید به درد یکی دیگه هم بخوره:
همسایه گرامی،

با تشکر برای مطالعه و توجه شما:


1- برای بردن زباله، حتماً از سطل زباله استفاده کنید. کیسه های زباله عموماً نازک هستند و آب باقی‌مانده در آنها راهرو، پلکان و آسانسور را کثیف می‌کند و علاوه بر آن بوی نامطبوع آن ممکن است ساعتها ساکنین را آزار دهد. بهترین ساعات برای بیرون گذاشتن زباله، 21 تا 23 شب می‌باشد.
2- آسانسور، از پرهزینه‌ترین و در عین حال پرمصرف‌ترین زیرمجموعه‌های ساختمان است. هرگونه تاخیر در خدمات آن باعث به زحمت افتادن ساکنین می‌گردد. بنابراین به هیچ‌وجه از آسانسور برای حمل بار و اثاثیه استفاده نفرمائید. این مسئله بسیار مهم و مورد تاکید ساکنین است و عدم رعایت آن باعث تضییع حق دیگران و برخورد و رنجش طرفین میگردد.
3- همسایه عزیز، سعی کنیم صدای داخل منزل ما، باعث آزار و ناراحتی دیگران نشود. اولاً در پله ها و راهروها سکوت را رعایت نمائیم و ثانیاً هنگام میهمانی، حتماً به ساعت پایانی شب توجه کنیم. معمولاً در روزهای عادی ساعات 14 ظهر تا 18 بعد از ظهر و همچنین بعد از ساعت 22 شب، هنگام استراحت ساکنین می باشد. در روزهای تعطیل تا ساعت 10 صبح از فعالیت های پر سر و صدا اجتناب کنیم.
4- مشاعات، مناطقی از ساختمان هستند که به طور مشترک به تمامی ساکنین اختصاص داشته و بنابراین همه مالک آن محسوب می‌شوند. از جمله حیاط، راهروها، پله‌ها، جلوی درب منازل، پارکینگ و پشت‌بام. در نتیجه ما موظف به رعایت نظم و ترتیب، سکوت (خودداری از بلند صحبت کردن) و حفظ آنها هستیم. در صورتی که درخواست شخصی در این محیط داشته باشیم حتماً بایستی از دیگر ساکنین و در راس آن مدیر ساختمان، مجوز داشته باشیم.
5- نما و محیط عمومی ساختمان، نشان از شان و منزلت هر یک از ما دارد. همانطور که در هنگام آمدن میهمانمان توقع داریم دیگران محیط مسکونی ما را بد جلوه ندهند، خودمان نیز در تمیز و پاکیزه نگاه داشتن آن کوشا باشیم. اگر ناخواسته به مشاعات لطمه ای وارد کردیم، با در میان گذاشتن آن با مدیر ساختمان درصدد جبران آن برآئیم.
6- هزینه شارژ ماهیانه، در جهت به‌روز نگاه‌داشتن و جلوگیری از فرسودگی زودهنگام ساختمان و همچنین برای هزینه‌های روزمره آن مصرف می‌شود. هرگونه تاخیر در پرداخت آن باعث عقب ماندن هزینه‌های ساختمان و در نتیجه لطمه به کل ساکنین می‌باشد. با مدیریت بر هزینه‌های خود حتماً هزینه شارژ ماهیانه را در نظر بگیریم.
7- همسایه عزیز، لطفاً تحت هیچ عنوانی، درب عمومی ساختمان را روی کسانی که نمی‌شناسید باز نکنید. درصورت هرگونه پیش‌آمدی، مسئولیت مستقیم آن با شما خواهد بود.
8- ما مسئول تربیت و آموزش کودکانمان هستیم. با زبان خودشان، قوانین را متناسب با سنشان به آنها یاد دهیم. از مهمترین وظائف شهروندی، احترام و حفظ حقوق دیگران است.
9- طبیعت و حیوانات آن، میراث تاریخ و ضامن بقاء انسان بوده است، اما در زندگی شهر‌نشینی نکته مهم حفظ حقوق دیگران است، صدای حیوانات خانگی، نظافت و امنیت دیگران در قبال آنها، مواردی است که درصورت عدم رعایت، اجازه نگهداری از آنها را نخواهید داشت، ضمن اینکه قوانین محلی را نیز حتماً مورد نظر قرار دهید.
10- در صورت داشتن پیشنهاد و یا انتقادی، یا آن را با مدیر ساختمان در میان بگذاریم و یا در جلسات دوره‌ای ساختمان، مطرح نمائیم.
11- با همسایگانمان، با احترام و محبت برخورد کنیم حتی اگر از آنها گله و شکایت داشته باشیم. ما نزدیکترین افراد به‌هم در یک فرهنگ آپارتمان‌نشینی هستیم.
قبلاً از حسن توجه و رعایت شما سپاسگزاریم ...