سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی
سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی

فرهنگ آپارتمان نشینی (2)‏

قوانین و مقررات ساختمان

با هم و در کنار هم، امنیت ، آرامش ، پاکیزگی داشته باشیم ؛ همسایگانی شایسته باشیم

-          نمای ساختمان:
نمای ساختمان قسمتی از ساختمان است که متعلق به تمامی مالکان و ساکنین است و بنابراین هیچ کسی حق تغییر و خصوصی سازی آن بدون رضایت تمامی مالکان و ساکنان را ندارد.
محصور کردن بالکنها، آویزان نمودن رخت و لباس، نصب تابلو یا بنر و ... نمونه هایی از تغییر و خصوصی سازی است.

-          پارکینگ:
پارکینگ هر واحد، بخشی از دارایی و ملک افراد است بنابراین هیچ کسی تحت هرشرایطی حق ندارد بدون اجازه و رضایت مالک آن ، حتی برای کوتاه مدت ، از آن استفاده نماید. روغن ریزی اتومبیل ها باعث زحمت و عدم پاکیزگی پارکینگ است.

-          راه رو:
در راه روها که قسمتی از مشاعات محسوب میگردد، میبایستی آرامش ساکنین را درنظر گرفت و درهنگام رفت و آمد یا هنگام استقبال یا بدرقه میهمانان ، بخصوص در ساعات اولیه صبح، بعدازظهر و اواخر شب ، کوتاه و با صدای آرام صحبت کنیم. راه رو ها محل مناسبی برای بازی کودکان نیست. کفش ها و وسایل شخصی هر واحد به هیچ عنوان نباید در راهرو ها باقی بماند. حفظ بهداشت در رفت و آمد بخضوض هنگام حمل زباله بسیار اهمیت دارد.

-          آسانسور:
آسانسور ها بسته به نوع و ماموریتی که در ساخت آنها مشخص است، وظیفه انتقال به طبقات را به عهده دارند که در اکثر ساختمانها فقط مربوط به جابجایی افراد است و نه بار و اثاث. در نتیجه به هیچ عنوان از آنها برای جابجایی بار و اثاث کشی استفاده نکنید. به ظرفیت آسانسور در تعداد افراد نیز توجه داشته باشید.
آسانسور از تجهیزات بسیار پر هزینه ساختمان است و عدم نگهداری صحیح آن، موجب زحمت برای  تک تک ساکنین و پرداخت هزینه های بیشتر خواهد شد.

-          پشت بام:
از فضای مشترک و مشاع پشت بام است که کولرها، آنتها و مانند آن روی آن قرار دارند. ورود و خروج از آن باید با مجوز و اطلاع مدیر ساختمان باشد. هر نوع تغییرات در آن مانند نصب آنتن ، تغییر جا و مدل سیستم های گرمایشی سرمایشی مانند کولر و امثال آن بایستی با مجوز هیئت مدیره ساختمان یا رضایت ساکنین انجام شود.
توجه کنیم بام ساختمان سقف طبقه آخر است که در معرض آفتاب، باران و برف و ... قرار دارد. در نتیجه نگهداری از آن بایستی با دقت و حساسیت بالاتری باشد. امنیت ساختمان نیز در ورود و خروج و بسته ماندن درب آن مهم است.

-          حیاط و محوطه:
از موارد مشترک مورد استفاده همه ساکنین است و حفظ آرامش ساکنین و بهداشت آن برای همه لازم است. شستشوی اتوموبیل و فرش و مانند آن ممنوع میباشد.

-          کنتورهای برق، گاز، تلفن و آب نبایستی توسط افراد دستکاری و تغییر کنند، برای مراجعه به آنها ابتدا با مدیر ساختمان هماهنگی لازم انجام شود.

-          اثاث کشی:
به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نشود. ساعت این کار از 10 الی 13 و از 16 الی 20 میباشد. قبلاً موضوع میبایستی به مدیر ساختمان اطلاع داده شود. مراقبت از ساختمان بخصوص دیواره های راه پله وظیفه مالک یا ساکن مربوطه است و درصورت وارد شدن خسارت، میبایستی از طرف ایشان جبران گردد.

-          شارژ ساختمان:
برای رفع نیازهای مالی ، خرید لوازم در جهت حفظ و نگهداری از تجهیزات، بهداشت و پاکیزگی، پرداخت قبض هزینه ها و ... نیاز است همه مالکین و ساکنین مبلغ شارژ ماهیانه را به موقع پرداخت نمایند.

نظرات 2 + ارسال نظر
torabi پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 14:12

قانون و آئین نامه تملک آپارتمان ها جهت جاری شدن در مجتمع پلاک 26 البرز
این قانون پس از جمع بندی نظرات همسایگان محترم در جلسه مورخ 31 تیرماه، از ابتدای مرداد ماه 1396 لازم الاجرا می گردد.

• مشارکت
1. تشکیل جلسات ساختمان (مجمع عمومی)، به وسیله آگهی در تابلو اعلانات نصب و اطلاع رسانی می شود مستاجران محترم لازم است تا اطلاع رسانی لازم به مالکین محترم را به انجام رسانند. در اولین جلسه مجمع عمومی، ابتدا رئیس مجمع انتخاب می شود. اداره جلسه نیز با او می باشد و سپس درهمان جلسه، مدیر یا مدیرانی از بین مالکین ویا اشخاص خارج از ساختمان جهت هدایت و نظارت بر پیشبرد برنامه های ساختمان انتخاب می شود. لازم به ذکر است که برای رسمیت مجمع، حضور مالکین بیش از نصف مساحت تمام قسمتهای اختصاصی ویا نماینده آنان ضروری است.
2. در پلاک 26 با توجه به تعداد 8 واحد، هیات مدیره 3 نفره ای با حضور ساکنان ساختمان تشکیل می گردد. در صورتی که هیات مدیره نتواند درخصوص یک موضوع خاص و مهم اتخاذ تصمیم نماید(مثلا درخصوص بازسازی و تعمیرات اساسی ساختمان و...) مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل می گردد که این موضوع بنا به درخواست حداقل 3 نفر از مالکین و یا یک نفر از هیات مدیره می باشد. مدیرساختمان یکی از اعضای این هیات مدیره است.
3. مقررات این آیین نامه در مجمع عمومی قابل تصحیح و تغییر است و این مقررات قابل اجرا و ملاک قانونی در دعاوی است. نصب قوانین در تابلوی اعلانات به معنی اطلاع رسانی رسمی موضوع به اعضای ساختمان می باشد.
4. هر گونه اعتراضی از طرف ساکنین باید به صورت کتبی به مدیرساختمان یا یکی از اعضای هیات مدیره ارائه شود.
5. تغییر آدرس و یا تلفن تماس هر یک از مالکین و یا ساکنین لازم است تا در اسرع وقت به هیات مدیره ساختمان اطلاع رسانی گردد. درغیر اینصورت عواقب عدم دریافت اطلاعیه های ساختمان برعهده خود فرد خواهد بود. آخرین لیست تماس مالکان و ساکنان در پیوست آورده شده است.
6. درصورت مشاهده تجمع افراد ناباب و یا مشکوک در جلوی درب ساختمان، لازم است تا هریک از ساکنان تذکرات لازم را مبنی بر عدم تجمع به ایشان داده و یا موضوع را با مدیرساختمان هماهنگی نمایند.

• آرامش و حسن رفتار
7. بازی کردن بچه ها در قسمت های مشترک در صورت تایید هیئت مدیره فقط در ساعت های تعیین شده و در محل های مقرر مجاز می باشد.
8. مسوول حرکات و رفتار فرزندان اولیای آنها بوده و در قبال هر گونه عمل خلاف آنها باید جوابگو باشند. همچنین مالکین مسئول حسن رفتار مستاجران ساختمان می باشند.
9. خواهشمند است، از روشن نگاه داشتن اتومبیل خود در پارکینگ بیش از یک دقیقه خودداری فرمایید و در محوطه پارکینگ صدای ضبط اتومبیل را بیش از حد بلند نفرمایید.
10. رعایت اخلاق و رفتار حسنه از اهم امور ساختمان است مسائل رفتار ضد اخلاقی در بلوک ممنوع است . مثال حضور آقایان/بانوان با زیرپیراهن در خارج از بخش اختصاصی ممنوع بوده و در صورت مشاهده با تذکر مدیر ساختمان همراه است.
11. رعایت صرفه جویی در مصرف آب, گاز و برق مشاع وظیفه کلیه ساکنین است .

• تعمیرو نگهداری
12. تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی که موجب صدمه به اسکلت ساختمان می شود به هیچ وجه مجاز نمی باشد مگر آنکه با مجوز مجمع عمومی همراه باشد. سایر تعمیرات و تغییرات داخلی آپارتمان ها و بخش های اختصاصی مانند انبار می باید با اجازه کتبی دیگر مالکین و تایید مدیریت ساختمان در حد معقول صورت پذیرد.
13. مدیران ساختمان می باید حداقل یک بار در سال تاسیسات ساختمان را کنترل نماید تا در صورت افزایش نشتی و یا آسیب دیدگی، اقدامات اصلاحی لازم برای آن انجام گیرد.
14. تبصره: هرگونه دستکاری در تجهیزات مشترک بدون اطلاع مدیریت ساختمان ممنوع است.
15. ساکنین هر واحد مسوول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگی لوله های فاضلاب سررفتن آب وان یا سینک به واحد متضرر و ساختمان هستند. درصورت بروز شکایت هر یک از همسایگان، واحد مسئول 14 روز فرصت به رسیدگی به موضوع دارد در غیر اینصورت مدیر ساختمان موضوع را از طریق بند 10 دنبال خواهد نمود.
16. هزینه های نظافت 2 هفته یکبار مشاعات ساختمان، هزینه نگهداری ماهانه آسانسور، موتورخانه و تاسیسات برقی و ارتباطی، هزینه ایجاد و نگهداری باغچه و فضای سبز بصورت شش ماهه و هزینه سالانه سم پاشی و رنگ آمیزی و بیمه های آتش سوزی در برآورد هزینه های شارژ لحاظ می گردد.
17. حفظ و انجام امور زیربنایی ساختمان نظیر نصب آسانسور، تعویض نمای ساختمان و سیستم گرمایش و سرمایش، کف سازی و اخذ انشعابات و نصب دوربین مداربسته، مکانیزاسیون درب ها و .. (به غیر از موارد عنوان شده در شارژ) عملا به عهده همه مالکین است. طبق نظر و تصویب هیئت مدیره, مالکین مبلغی به عنوان حق سبد تعمیرات در تاریخ های تعیین شده و یا بصورت سالانه در ابتدای سال باید پرداخت نمایند تا صرف امور زیربنایی ساختمان گردد.

• ایمنی و امنیت
18. استفاده از وسایل گازی و نفتی برای افراد کوچکتر از 12 سال و مسن تر از 70 سال و معلولین جسمی و ذهنی که به صورت انفرادی زندگی می کنند یا در اکثر ساعات شبانه روز تنها هستند ممنوع است.
19. باز کردن در می باید توسط افراد بالغ پس از شناسایی انجام شود. بازگذاشتن در ساختمان و پارکینگ ممنوع می باشد.
20. مواد آتش زا و یا قابل انفجار در حجم غیر مجاز، نباید در داخل آپارتمان نگهداری شود بلکه با اجازه و اطلاع مدیریت در مقادیر ایمن می تواند در انبار قرار گیرد.
21. درصورت بروز هرگونه نزاع و یا مشاهده سرقت، لطفا از ورود به صحنه پرهیز نموده و تنها با تماس با 110 موضوع را فورا اطلاع رسانی نمائید.
22. درصورت بروز آتش سوزی، بلافاصله با صدای بلند، بروز حریق به کلیه اعضای ساختمان اطلاع رسانی شده و همسایگان علاوه بر اطلاع به 125، در جهت خاموش کردن حریق در 1 دقیقه اول باید اقدام کنند. پس از گذشت این زمان بلافاصله درب ها و پنجره های نزدیک به منطقه حریق می بایست بسته شده و ساختمان را ترک نمایند.
23. درصورت بروز حادثه منجر به جرح و یا خدای نکرده مرگ، لازم است تا سریعا با اورژانس به شماره 115 اطلاع رسانی شده و علاوه بر ارائه آرامش به خانواده داغدار، از امنیت ساختمان و تردد افراد ناشناس به ساختمان مراقبت به عمل آید.

• بهداشت و محیط زیست
24. از آنجا که بلوک فاقد واحد سرایداری است و هزینه مضاعفی را بر همه ساکنان بوجود می آورد لذا تصریح می گردد که این بلوک سرایدار نخواهد داشت. قراردادن سطل زباله در راهرو بصورت موقت نیز مجاز نبوده و درصورت مشاهده، یک تذکر کتبی به واحد مربوطه داده خواهد شد.
25. استعمال دخانیات در محیط راهروها و یا پراکندگی ته سیگار در مشاعات و اطراف ساختمان ممنوع است.
26. نگهداری سگ، کبوتر، قناری، خرگوش و بطور کلی حیوانات در مشاعات ممنوع می باشد. مدیران ساختمان نباید در این مورد چشم پوشی نمایند زیرا ممکن است علاوه بر نارضایتی سایر سکنه آن حیوان عامل بیماری نیز باشد. نگهداری این حیوانات در محیط خصوصی بلامانع است.
27. شستن ماشین، فرش, لحاف و پتو در داخل ساختمان مجاز نمی باشد مشروط بر اینکه موضوع دیگری به تصویب هیات مدیره رسیده باشد.
28. تمیزی و نظافت پارکینگ ها از روغن ریزی خودروها برعهده مالکین محترم پارکینگ ها است. روشن نگه داشتن خودرو در پارکینگ بیش از یک دقیقه و یا باز و بسته کردن درب ها همراه با صدای دزدگیر در داخل پارکینگ ممنوع است.
29. آبیاری فضای سبز هر طبقه برعهده ساکنان هر طبقه بوده و درصورت عدم نگهداری مناسب، کلیه خسارات جایگزینی برعهده ساکنین آن طبقه می باشد.

• مراسم
30. برگزاری هرگونه مراسم جشن و یا سالگرد در منزل و حداکثر تا ساعت 11:30 شب مجاز می باشد. ترجیحا بهتر است همسایگان محترم اطلاع رسانی موضوع را در تابلوی اعلانات از طریق مدیر ساختمان اعلام نمایند. برگزاری هرگونه مراسم در مشاعات ساختمان نیازمند اخذ تاییدیه از مدیر ساختمان و با پذیرش کلیه مسئولیت های نظافت و برگشت شرایط به حالت اول می باشد.
31. هرگونه اسباب کشی (اعم از ورود یا خروج) منوط به تسویه حساب بدهی های واحد با مدیریت ساختمان و دریافت مجوز ورود می باشد. بدون مجوز هیات مدیره، مدیریت ساختمان می تواند از ادامه اسباب کشی جلوگیری نماید.

• مشاعات
32. با تنظیم شناور کولر‌ها، مانع از سرریز آب بر روی پشت بام شده و از خرابی زود هنگام ایزوگام جلوگیری نمایید. احتراماً، کلید درب پشت بام در اختیار مدیریت بوده و هر یک از واحدها می‌توانند در امور ضروری به وی مراجعه نموده و پس از اتمام کار کلید را برگردانند.
33. پارک خودروها در خارج از محل های تعیین شده و در معابر و مشاعات ممنوع می باشد.
34. انبار آپارتمان ها مختص نگهداری وسایل شخصی ساکنین است. کسب درآمد و اجاره آن به دیگران ممنوع میباشد مگر با اجازه ساکنین مجتمع و با اطلاع مدیریت.
35. نصب هر گونه آنتن سایبان نرده حفاظ بند کولر وغیره بر نما یا بالکن بدون اجازه کتبی از مدیر ساختمان و همچنین هرگونه رهاسازی پساب و یا زباله در مشاعات، ممنوع است.
36. قراردادن وسایل اضافه در مشاعات ساختمان لازم است تا با هماهنگی مدیریت ساختمان صورت پذیرفته و درصورت درخواست مدیر ساختمان، به جمع آوری وسایل اضافه اقدام گردد.
37. پراکندگی کفش و دمپایی و و سایل در جلوی منازل مجاز نبوده و حداکثر به تعداد 2 دمپایی و یا کفش محدود می گردد.

• مالی- حقوقی
38. پس از تصویب هیئت مدیره و عدم پرداخت هزینه های اعلام شده در زمان معین، هیات مدیره می تواند حسب مقررات این بخش اقدام نماید.
39. مالکین محترم می توانند درخواست کتبی خود مبنی بر تقسیط هزینه های اعلام شده را در فرصت تعیین شده به مدیریت ارائه نمایند. این هزینه خا حداکثر در قالب 4 قسط قابل تایید می باشد.
40. هیات مدیره، لیست پروژه های عمرانی ساختمان در هر سال و سقف هزینه ها و مبالغ قابل دریافت از هر یک از مالکین را مجمع عمومی به صورت سالانه تصویب و به ساکنین ابلاغ میکند.
41. هر یک از ساکنین اعم از مالک یا مستاجر بایستی هزینه شارژ را تا 5 ام هر ماه به مدیر ساختمان یا نماینده او پرداخت کنند.
42. تاخیر در پرداخت هزینه های اعلام شده( شارژ و یا هزینه مصوب)، مشمول جریمه روزانه شده که معادل 1 درصد بدهی، در هر ماه خواهد بود.
43. گزارش وضعیت مالی صندوق ساختمان در دو بخش مجزا، شامل هزینه های مالکان و هزینه های ساکنان، در هر 6 ماه توسط هیات مدیره ساختمان، در داخل تابلوی اعلانات ساختمان نصب می گردد. هیات مدیره ساختمان مسئول رسیدگی به هزینه کردهای مدیر ساختمان در هر فصل می باشند.
44. هزینه های شارژ ماهانه ساختمان تنها به نسبت مساحت واحدها بوده و ربطی به تعداد نفرات ساکن و ایام حضور و یا عدم حضور ایشان در ساختمان نخواهد داشت.
45. مبلغ شارژ در اولین جلسه هیات مدیره با توجه به سوابق هزینه ها و هزینههای جدید به اضافه 10% هزینه ماهانه، برای هر واحد یکبار در سال معین می گردد. این مبلغ با توجه به ضریب تورم، حدود 15% افزایش سالانه خواهد داشت مگر آنکه هیات مدیره عدد دیگری تصویب نماید.
46. صدور مجوز ورود اسباب برای ساکنان با اخذ هزینه همراه است.این هزینه معادل هزینه دو ماه شارژ ساختمان (یک شارژ ورود و یک شارژ خروج) بوده که در ابتدای صدور مجوز ورود به ساختمان، از ساکنان اخذ و به صندوق ساختمان واریز می گردد.
47. در صورت استنکاف از پرداخت بدهی، حداکثر به مدت سه ماه، مدیر موظف به پیگرد قانونی خاطی از طریق ارسال تذکر کتبی در پایان ماه اول و همچنین ثبت صورتجلسه تحلف با حضور نماینده 110 در محل برای پایان ماه دوم، و اخطار قطع دسترسی به خدمات عمومی ساختمان برای ماه سوم می باشد. مستنکف موظف است علاوه بر شارژ معوقه، تمام هزینه های دیرکرد را با لحاظ بالاسری پرداخت کند. جبران کسری هزینه مالکین یا ساکنین متخلف از طریق صندوق ساختمان تامین گشته و بدهی های دریافت شده نیز به داخل صندوق عودت می یابد.
48. درصورت تاخیر بیش از 14 روز مالکین در پرداخت تعهدات مصوب مالی خود، مستاجرین محترم موظف می باشند تا سهم مصوب شده هزینه های مالکین را به نمایندگی از ایشان پرداخت نموده و سپس در حساب و کتاب خود با مالکین آنرا از ایشان وصول نمایند. در غیز اینصورت مدیر ساختمان می تواند درخواست قطع خدمات عمومی واحد را از طریق مراجع رسمی انجام دهد.
49. درصورت عدم توجه افراد به اخطارهای صادره از سوی مدیریت ساختمان، اخطار موضوع از هیات مدیره شامل اعلام هزینه های اصلاح به فرد صادر می گردد. پس از گذشت 14 روز، مدیریت ساختمان لازم است تا حسب ابلاغ هیات مدیره به اصلاح شرایط از محل هزینه های صندوق اقدام نماید. هزینه جریمه صدور هر اخطار کتبی هیات مدیره 50 هزار تومان می باشد که لازم است تا به صندوق ساختمان واریز گردد.
50. هرگونه اعتراض به تذکرات صادره از سوی مدیریت لازم است تا به صورت کتبی به هیات مدیره ساختمان برای تصمیم گیری ارسال گردد. هیات مدیره لازم است تا طی یک هفته از دریافت اعتراض، تشکیل جلسه داده و پس از استماع نظرات طرفین، نظر خود را بصورت صورتجلسه رسمی اعلام نماید.
51. سوابق کلیه صورت جلسات و مدارک مالی و هزینه کردها لازم است تا در پایان سال، به اعضای هیات مدیره بعدی طی یک هفته تحویل گردد. هیات مدیره جدید می تواند همانند مقررات اعلام شده، به پرونده های باز ساختمان رسیدگی نماید.

• پیوست: لیست اسامی ساکنین و مالکین و شماره تماس اضطراری

صباغی دوشنبه 7 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 08:50

برای این قوانین ضمانت اجرایی هم وجود داره؟

درود بر شما
وقتی صحبت از ضمانت اجرایی می‌کنیم، اگر تعریف‌مان برخورد سخت‌گیرانه است که باید به قوانین مراجعه کرد و من اطلاعات کاملی ندارم،
اما مورد توجه این پست، بیشتر «فرهنگ» آپارتمان‌نشینی بوده و پیش‌فرض این هست که در محیطی که ما با عزیزانمان و دیگران، اشتراک روزانه و مستمر داریم، می‌بایستی با مسئولیت‌پذیری و ترویج آموزش، موارد رو پیگیری کرد و «زبان مشترک» پیدا کرد،
درغیراین‌صورت، «ضمانت اجرایی» درصورت تعدی و تجاوز و احراز «جرم» مانند دیگر جغرافیای اجتماعی، با پلیس و بعد هم دادگاه خواهد بود ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد