سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی
سرزمین پاکی

سرزمین پاکی

سرزمین نیکی و مهربانی

فرهنگ آپارتمان نشینی

داشتم یک متن مینوشتم برای "برد" ساختمان، گفتم شاید به درد یکی دیگه هم بخوره:
همسایه گرامی،

با تشکر برای مطالعه و توجه شما:


1- برای بردن زباله، حتماً از سطل زباله استفاده کنید. کیسه های زباله عموماً نازک هستند و آب باقی‌مانده در آنها راهرو، پلکان و آسانسور را کثیف می‌کند و علاوه بر آن بوی نامطبوع آن ممکن است ساعتها ساکنین را آزار دهد. بهترین ساعات برای بیرون گذاشتن زباله، 21 تا 23 شب می‌باشد.
2- آسانسور، از پرهزینه‌ترین و در عین حال پرمصرف‌ترین زیرمجموعه‌های ساختمان است. هرگونه تاخیر در خدمات آن باعث به زحمت افتادن ساکنین می‌گردد. بنابراین به هیچ‌وجه از آسانسور برای حمل بار و اثاثیه استفاده نفرمائید. این مسئله بسیار مهم و مورد تاکید ساکنین است و عدم رعایت آن باعث تضییع حق دیگران و برخورد و رنجش طرفین میگردد.
3- همسایه عزیز، سعی کنیم صدای داخل منزل ما، باعث آزار و ناراحتی دیگران نشود. اولاً در پله ها و راهروها سکوت را رعایت نمائیم و ثانیاً هنگام میهمانی، حتماً به ساعت پایانی شب توجه کنیم. معمولاً در روزهای عادی ساعات 14 ظهر تا 18 بعد از ظهر و همچنین بعد از ساعت 22 شب، هنگام استراحت ساکنین می باشد. در روزهای تعطیل تا ساعت 10 صبح از فعالیت های پر سر و صدا اجتناب کنیم.
4- مشاعات، مناطقی از ساختمان هستند که به طور مشترک به تمامی ساکنین اختصاص داشته و بنابراین همه مالک آن محسوب می‌شوند. از جمله حیاط، راهروها، پله‌ها، جلوی درب منازل، پارکینگ و پشت‌بام. در نتیجه ما موظف به رعایت نظم و ترتیب، سکوت (خودداری از بلند صحبت کردن) و حفظ آنها هستیم. در صورتی که درخواست شخصی در این محیط داشته باشیم حتماً بایستی از دیگر ساکنین و در راس آن مدیر ساختمان، مجوز داشته باشیم.
5- نما و محیط عمومی ساختمان، نشان از شان و منزلت هر یک از ما دارد. همانطور که در هنگام آمدن میهمانمان توقع داریم دیگران محیط مسکونی ما را بد جلوه ندهند، خودمان نیز در تمیز و پاکیزه نگاه داشتن آن کوشا باشیم. اگر ناخواسته به مشاعات لطمه ای وارد کردیم، با در میان گذاشتن آن با مدیر ساختمان درصدد جبران آن برآئیم.
6- هزینه شارژ ماهیانه، در جهت به‌روز نگاه‌داشتن و جلوگیری از فرسودگی زودهنگام ساختمان و همچنین برای هزینه‌های روزمره آن مصرف می‌شود. هرگونه تاخیر در پرداخت آن باعث عقب ماندن هزینه‌های ساختمان و در نتیجه لطمه به کل ساکنین می‌باشد. با مدیریت بر هزینه‌های خود حتماً هزینه شارژ ماهیانه را در نظر بگیریم.
7- همسایه عزیز، لطفاً تحت هیچ عنوانی، درب عمومی ساختمان را روی کسانی که نمی‌شناسید باز نکنید. درصورت هرگونه پیش‌آمدی، مسئولیت مستقیم آن با شما خواهد بود.
8- ما مسئول تربیت و آموزش کودکانمان هستیم. با زبان خودشان، قوانین را متناسب با سنشان به آنها یاد دهیم. از مهمترین وظائف شهروندی، احترام و حفظ حقوق دیگران است.
9- طبیعت و حیوانات آن، میراث تاریخ و ضامن بقاء انسان بوده است، اما در زندگی شهر‌نشینی نکته مهم حفظ حقوق دیگران است، صدای حیوانات خانگی، نظافت و امنیت دیگران در قبال آنها، مواردی است که درصورت عدم رعایت، اجازه نگهداری از آنها را نخواهید داشت، ضمن اینکه قوانین محلی را نیز حتماً مورد نظر قرار دهید.
10- در صورت داشتن پیشنهاد و یا انتقادی، یا آن را با مدیر ساختمان در میان بگذاریم و یا در جلسات دوره‌ای ساختمان، مطرح نمائیم.
11- با همسایگانمان، با احترام و محبت برخورد کنیم حتی اگر از آنها گله و شکایت داشته باشیم. ما نزدیکترین افراد به‌هم در یک فرهنگ آپارتمان‌نشینی هستیم.
قبلاً از حسن توجه و رعایت شما سپاسگزاریم ...
نظرات 21 + ارسال نظر
بهار شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 13:00 http://bahareaustralia.blogfa.com

فکر خیلی خوبی بود و بدرد بخور. خیلی ها به این متنها احتیاج دارن و چه بهتر که کاملش رو بشه برداشت.
من کلا شماره 7 رو خیلی مهم می دونم

امیدوارم، ...
من که از روزی که متولد شدم تو آپارتمان زندگی کردم، میتونم یه کتاب بنویسم ولی کو گوش شنوا؟ ساعت 8:35 روز جمعه با صدای پتک ... !!! بیدار میشی ... میبینی دارن سنگ کنار آسانسور طبقه شما رو عوض میکنن ... لامصبا ... اقلاً تو برد بزنید که اخوی ... آبجی ... فردا قبض روح نشیا ... این قصه سر دراز داره ...

س جمعه 19 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:42

ممنون

منم ممنون ...

محمد جمعه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 22:19

سلام

درود بر شما ...

saeid دوشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:20

قصد جسارت ندارم.اما به خدا بعضی ها هم واسه خودشون هم واسه تهران خوبه که برن شهر یا ده یا شهرک خودشون زندگی کنند.

فرهنگ آپارتمان در کلیات مختص تهران و شهرستان نیست. موضوع این هست که ما قسمتی از فضای منزل رو مشترک استفاده میکنیم و بنابراین میبایستی به حقوق هم احترام بگذاریم.
ضمن احترام به نظر شما دوست عزیزم، در بالای شهر تهران محله اعیان و اشراف، مواردی رو دیدم که باعث تاسف بوده.

ثامنی چهارشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 18:56

ممنون از نکات خلاصه و کاربردی شما.
شاد و سلامت باشید.

ممنون از شما که سر زدید.

حسین شنبه 27 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 23:07 http://p4i.ir

سلام
واقعا کاربردی بود
من متن شمارو اینطور تصحیح کردم :
همسایه عزیز؛ برای بردن زباله، حتماً از سطل زباله استفاده کنید و یا آن را در کیسه جدید بگذارید. کیسه های زباله عموماً نازک هستند و آب باقی مانده در آنها راهرو و پلکان را کثیف میکند.علاوه بر این بوی نامطبوع آن ممکن است ساعتها ساکنین را آزار دهد.

ماهان توسلی دوشنبه 9 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 17:30

معلمو اسکول کردم این قد زیاد نوشتم نمرمو نخونده داد

بدون شرح ...

Rey شنبه 19 دی‌ماه سال 1394 ساعت 11:42

مرسی از اینکه با دیگران به اشتراک گذاشتید.سپاس

ممنون از شما که سرزدید.

یاشار بوم راشین دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 15:51 http://WWW.YARABUMCO.IR

با سلام
بدینوسیله از شما دعوت می شود از مقاله زباله های آپارتمانی در وبسایت زیست محیطی WWW.YARABUMCO.IR دیدن نمایید.

موفق باشید

بلقطل سه‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 19:43

محمد جمعه 8 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 19:25

ممنون
شما با این کارتون حرف دل چندین میلیون نفر رو زدید

امیدوارم همه ما از اینکه آموزش ببینیم، بهمون بر نخوره ... این راه تعالی فرهنگمون هست

پ دوشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 18:40

نوری پنج‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 13:19

با تشکر . کار بسیار پسندیده ای است و بنده استفاده کردم . موفق و سربلند باشید

امیدوارم همه انسانها سربلند و متعالی باشند

جعفریان دوشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 03:44 http://Ali.jafarian20155@gmail.com

با سلام وخسته نباشید به شما بزرگوار محترم مطالب بسیار بسیار ارزنده ای بود وامیدوارم تمام مردم بتونن از بند بند این مطالب نه که استفاده کنند بلکه بکار ببندند با تشکر از شما احسنت

سلام بر شما
ممنون از لطفتون و بنده هم امیدوارم مردم ایران همه متعالی و بزرگوارانه زندگی کنیم.

رضا دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 09:21

خیلی خوب بود.ممنونم

خدا رو شکر

Ali.sh دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 03:24

سلام
بسیار متن کاربردی و جامعی بود ممنون از شما.

امیدوارم به کار هم بیاد

رمضانی جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 19:41

قانون آپارتمان نشینی به مردم آموزش داده نشده نه تو مدارسنه تو رسانه ها بعضی ها شعور زندگی در طویله رو هم ندارن اون چه برسه به آپارتمان قانون هم در برخورد با این چنین افرادی خیلی ضعیف عمل می کند

گاهی خودم هم خیلی ناراحت میشم از فرهنگ نداشته، ولی طول تاریخ کشور رو نگاه کنید، بعد نتیجه هرچند تلخ، اما منطقی میشه، ما قبل از انتقاد به هر سیستمی، باید بپرسیم که خود ما در حدود خانواده، آن را پذیرفتیم و به کودکانمان یاد دادیم؟
امیدوارم به روزهای فراز این سرزمین، با آگاهی و پشتکار
سپاس از شما برای نظرتان

ن.م شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 00:15

یه مسئله مهم و قابل گوشزد به ساکنین یک مجموعه این است که درب ساختمان رو محکم ببندند ،مخصوصا در ساعت استراحت که شدیدا برای طبقه همکف مجاور پارکینگ ازاد دهنده هست چون صدا در پلکینگ میپیچه و در پله ها ارام تر تردد کنن .

درست می فرمایید،
البته الان با توسعه و فراوانی انواع و اقسام جک های درب ورودی، با قیمت های مختلف، هم برای صدای بسته شدن و هم مهمتر از آن، اطمینان حدودی از باز نماندن درب، می توان براحتی تهیه و استفاده کرد.
مسئله توجه ما، به حقوق خود و دیگران، موضوعی است که جامع موارد رو پوشش میدهد.
به حقوق خود و دیگران احترام بگذاریم.

بهار جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 09:29

لباس اویزان کردن واقعا نما ساختمان زشت میکنه ادم حالش بد میشه یکم رعایت کنید بابا

دقیقاً درست هست
نمای ساختمان جزء مشاعات و بدین معناست که دیگران (حتی رهگذران) حقوقی نسبت به آن دارند،
بیائید چشمانمان را ببندیم، و فکر کنیم باید طور دیگری زندگی کنیم، زندگی همراه با احترام، مثبت اندیشی و مهرورزی به خود و دیگران

Af سه‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 07:14

درود بر شما
لطفا مورد ۸ را اصلاح کنید و مورد ۱۱ را اضافه ، سپاس

8- ما مسئول تربیت و آموزش کودکانمان هستیم. با زبان خودشان، قوانین را متناسب با سنشان به آنها یاد دهیم بطوری که کوچکترین مزاحمت و سر وصدائی برای همسایگان نداشته باشند.

1165111- خانه محل آرامش وزندگی است آنرا با باغ وحش و دیگر اماکن تفریحی اشتباه نگیریم ، داشتن و نگهداری حیوانات خانگی علاوه بر سر وصدای اضافی ، ممکن است باعث به خطر افتادن بهداشت محیط خانگی گردد ، لذا وظیفه شهروندی هر شخص ایجاب میکند مراقب به خطر افتادن این امر باشد.

درود بر شما و ممنون از توجه‌تان:
مورد شماره 8 : در مورد صدا، مفصل و اختصاصی در بند 3 توضیح آماده، اما مورد احترام و حفظ حقوق دیگران، (با اینکه چندین بار در این متن تکرار شده)، اضافه شد.
مورد شماره 11 (بند 9 جدید) با ادبیات محترمانه و درعین‌حال کاملاً جدی، اضافه گردید.
(در مورد فرهنگ‌سازی آنچه بیشترین اهمیت را خواهد داشت، احترام + حوصله + جدیت است.)‏

مصطفی بایرامی سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 09:58

باسلام خدمت عزیزان اپارتمان نشینها بلخشید بعضی ها فکرمیکنند مرگ فقط برای همسایه است هنگام اسباب کشی خداشاهده تمام اسباب اثاثیه هاشون روبا آساتسور حمل میکنتد جالب لینجاست ماچهارتاتک واحد هستیم بنده امدم شروع کردم کم کاستی های ساختمان را تکمیل کردم وقتیکه کارها تمام شد من بد شدم پول رنگ انیزی زاه پله ها رو ندادند یکی گفت ماکه با اسانسور تردد میکنیم راه پله کاری نداربم بک نخاله توساختمان باشه وای به حالت فتنه عالم روزگار امیدوارم برای هیچکس همسایه بد نسیبشان نگند همسایه خوب بخدا نعمت هست هرکی داره قدرشو ندانه کافره بخدا من توپارکینگ ازسرکارمیامدم مثلا دستگاه جوش دیگه انباری نمیگذاشتم گوشه پارکینگ میگذاشتم فتنه با اون دوتای دیگه دست به دست کردند ازمن شکایت کردند منو کشاندن دادگاه من برادروخواهرم را سالی شاید دوبار ببیننم ولی همسابه هرروز پس باید قدرهمدیگه را برانیم موفق پیروز وهمسایه خوب نسیبتون بشه

دل پُری داشتید ... اگه به‌دنبال آرامش و آبادی هستیم راهش از صداقت−احترام به قانون انسانی و برابری می‌گذره،
اینکه شما دستگاه جوش رو داخل پارکینگ می‌گذاشتید، «نادرست» هست چون پارکینگ فضای اشتراکی و مشاع محسوب می‌شه و همه‌اش متعلق به همه همسایه‌هاست. اگر هرکسی وسائل شخصی‌اش رو داخل پارکینگ‌ش بذاره، آپارتمان تبدیل به جایی می‌شه که هرچی هست، متمدن و برپایه احترام انسانی نیست ...
اینکه شما راهرو رو رنگ کردید، دست‌تون درد نکنه اما باید تصمیم جمعی باشه تا هزینه‌اش قابل تسهیم بشه، اگر یک تصمیم جمعی بوده و دیگران سهم هزینه خود را ندادند، «نادرست» هست ...
حرف زیاد هست در مورد آپارتمان و حقوق شهروندی ...
امیدوارم آموزش ببینیم و آموزش بدهیم و باسرعت بیشتری به سمت تمدن پیشرفت کنیم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد